ArtRage mon amour

Een  nieuwe cartoon in de maak voor een Australisch ontroerend goed-bedrijf, met voor mijn doen alleraardigst inktwerk.

Iosua (2014); cartoon; sales agents; house hunters; real estate company

ArtRage, zonder jou was dit nooit mogelijk geweest.

Nee, ik heb mijn liefde voor ArtRage nooit onder stoelen of banken geschoven, al vanaf het eerste moment dat ik ermee begon te werken. Máár, de laatste tijd wordt het mij moeilijk er van te houden.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ArtRage (4) een CPU-heavy 32-bit programma is. En eigenlijk helemaal niets doet met het RAM-geheugen. Wat zoveel betekent dat als je werkt met hoge-resolutiebestanden van, zeg bijvoorbeeld 8000×5000, die groter zijn dan honderd, tweehonderd MB en je ondertussen ook nog wat achtergrondprogramma’s draait je sowieso kan rekenen op, ik mag wel zeggen gigantische slowdown en als je pech hebt op snel vol zittende scratch disks, met alle gevolgen van dien (crashes en verlies van data).

Nu even in lekentaal. Tenzij je alleen voor jezelf of voor het internet simpele plaatjes maakt, dan wil je werken op een groot (digitaal) canvas, met verschillende lagen (bijvoorbeeld een voor het inktwerk en een ander voor de kleuren). Dat vergt veel werkgeheugen (RAM). Nu kun je tegenwoordig gemakkelijk extra RAM-geheugen in je computer inbouwen; dan denk je misschien: doe dat dan, probleem opgelost. Maar het probleem is nu dat veel programma’s, waaronder dus ArtRage, moeten kunnen draaien op 32-bit Windowsmachines (en nu komt het) die, anders dan 64-bit Windowsmachines, geen toegang geven tot dat extra geheugen…

Ik laat het maar hierbij. Er zijn er die dit beter kunnen uitleggen dan ik.

Enfin, de tijd is daar voor een nieuwe liefde. Of een bijzit. Misschien moet ik maar weer eens met SketchBook Pro aan de slag. Maar er was een reden waarom ik van SketchBook Pro overstapte naar ArtRage – ik weet alleen niet meer welke… Ik heb zo’n gevoel dat ik er snel achter zal komen welke het ook al weer was.

Leave a Reply

